نماد سایت سودوئر

ساختار فایل سیستم لینوکس

ساختار فایل سیستم لینوکس

سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل بر مبنا فایل (File Based) می‌باشد . وقتی یک سیستم عامل بر مبنا فایل است یعنی همه چیز (تاکید میکنم هممممه چیز) از نظر سیستم عامل یک فایل است . مواردی همچون برنامه اجرایی و پوشه و تصویری و صوتی و عکس و راه های ارتباطی با سخت افزار و هرچیز دیگری به عنوان یک فایل در سیستم عامل تعریف می‌شوند .

اولین باری که مفهوم دسته بندی فایل ها در دنیای IT مطرح شد در سیستم عامل یونیکس بود . در این سیستم عامل واژه جدیدی به نام دایرکتوری (پوشه) به ساختار بدنه سیستم عامل اضافه شد که به کمک آن میتوان سایر فایل ها را دسته بندی کرد . اینکه ما بتوانیم تمامی فایل ها را بر اساس سلیقه خود یا نوع آنها و یا هر مولفه ای از آنها دسته بندی کنیم جهشی بسیار بزرگ در ساختار سیستم عامل ها بود که توانست ساختار مرتب و منظمی به آنها بدهد . لازم است بدونید که حتی دایرکتوری ها هم فایل هایی هستند از نوع دایرکتوری .

ساختار فایل سیستم در لینوکس به این صورت است که یک دایرکتوری اصلی به نام “/” وجود دارد که تمامی سیستم عامل داخل این دایرکتوری جای دارد . در تصویر زیر ساختار عمومی فایل سیستم لینوکس آمده است که در ادامه به توضیح این تصویر میپردازم .

جالب است بدانید که در تمامی لینوکس ها فارغ از اینکه این لینوکس در یک کامپیوتر شخصی است یا یک ابر سرور یا یک ربات یا یک گوشی همراه یا یک پرینتر یا یک صفینه فضایی یا خودرو شخصی شما و یا هر جای دیگر این ساختار وجود دارد . البته برخی دایرکتوری ها میتوانند کم یا زیاد باشند ولی در کلیت قضیه همگی سیستم عامل های لینوکس دارای ساختار مشابه هستند .

زیر مجموعه دایرکتوری “/” تعدادی دایرکتوری هست که در ادامه به توضیح آنها می‌پردازم

چند نکته مهم

در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنم

خروج از نسخه موبایل