پایان تلخ CentOS


روز ۸ دسامبر ۲۰۲۰ خبری از طرف CentOS منتشر شد که محتوای خبر این بود که پروژه CentOS دیگه به انتها رسیده و دیگه قرار نیست که این توزیع یک rebuild ای از ردهت باشه و قراره راه خودش رو ادامه بده و تبدیل بشه به CentOS Stream . همینطور نسخه ۸ این توزیع تا پایان ۲۰۲۱ پشتیبانی خواهد شد. ولی نسخه ۷ این توزیع تا پایان ژانویه ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. منبع این خبر را هم در این لینک میتونید مشاهده کنید.

تاریخچه CentOS

و اما بیاید یکم تاریخچه‌ی این توزیع محبوب و پراستفاده رو باهم بررسی کنیم تا بتونیم بیشتر راجه بهش صحبت کنیم.
توزیع RedHat در سال ۱۹۹۵ برای اولین بار منتشر شد و بعدها در سال ۲۰۰۳ به دو شاخه اصلی RedHat و Fedora Core تبدیل شد که هدف از تشکیل فدورا این بود که بتونه نقش bleeding-edge رو بازی کنه. یعنی هرچیزی که ریلیز میشه و آپدیت میشه اول توی فدورا منتشر میشه تا بتونن عیب و ایراد و باگهاش رو در بیارن و بعدا که استیبل شد بزارنش توی ردهت. از اونجایی که ردهت اوپن سورس هست ولی فقط برای کسانی که لایسنسش رو بخرن، پس هیچ چیز مانع این نمیتونه بشه که کسی بتونه دستکاریش بکنه و برنامه ها رو روی این توزیع سازگار بکنه. بالاخره سال ۲۰۰۴ توزیع CentOS به عنوان انترپرایز ظاهر شد و تونست در نسخه دومش جای خوبی بین توزیع ها پیدا بکنه. سنت او اس بلافاصله ترکوند و چون یک توزیع rebuild شده و سازگار شده از ردهت بود به سرعت خیلی از سرویس ها و سرورها رفتن سمتش و اکثر برنامه ها و پلتفرمهای بزرگ دنیا خودشون رو با این توزیع سازگار کردند. همین موضوع باعث شد که ردهت در سال ۲۰۱۴ خودش رو به عنوان پشتیبان و اسپانسر CentOS معرفی کنه و رسما خریدش. و اوج قدرت این توزیع با نسخه ۷ مشخص شد که واقعا یکی از بهترین توزیع های لینوکسی برای سمت سرور هست. در این بازه چون ردهت ساپورت سنت رو گرفته بود خیلی این توزیع پایدار شد. تا اینکه در سال ۲۰۱۹ نسخه ۸ این توزیع منتشر شد و خیلی ها بعد از استیبل شدنش مهاجرت کردن به این نسخه از یه طرف دیگه هم ردهت رسما اعلام کرده بود که این نسخه تا سال ۲۰۲۹ پشتیبانی خواهد شد. توی همین سال ۲۰۱۹ کمپانی IBM با خرید ردهت به کاربران این توزیع قول داد که ردهت همچنان اوپن سورس خواهد بود. اما ورق برگشت و سرنوشتی متفاوت دچار این توزیع شد.
تمامی این اتفاقات افتاد و بخش اعظمی از سرورهای عملیاتی همه به سمت این توزیع مهاجرت کردن و در حال حاضر بیشترین استفاده را در محیط عملیاتی دارد.

جایگزین برای CentOS

حالا که دیگه تا ۲۰۲۴ بیشتر این توزیع محبوب CentOS 7 رو نداریم چکار باید بکنیم؟ این موضوع تبدیل به یه چالش بزرگ برای خود من شده. به نظر من اگه دوس دارید روی RPM بمونید، توزیع SUSE هم میتونه گزینه خوبی باشه ولی خب طبیعتا نه به اندازه CentOS کامیونیتی خوبی و نه پشتیبانی قوی داره ولی خب باز هم میشه بهش فکر کرد.
توزیع اوبونتو سرور هم میتونه گزینه خوبی باشه ولی خب ناچارید از RPM به DEB مهاجرت کنید که این هم یه مقداری دردسرهای خودش رو داره.
ولی من تصمیم گرفتم که دیگه به توزیع دبیان مهاجرت کنم و در آینده به مرور سرورهای پروداکشن رو به این توزیع سوق بدم که به قول یکی از دوستان <اوپن سورس ترین توزیع همین دبیان هست>.

شاد و پیروز باشید

شما در حال مطالعه مقاله "چگونه یک کارآفرین موفق شویم؟" هستید. - زمان تقریبی مطالعه : 8 دقیقه